Uitslag van de Zelfhulpwijzer

Bezig met berekenen van de uitslag...

Stress

Je ervaart geen stress.
Je ervaart geen of weinig stress.
Stress is een mogelijk aandachtspunt voor je.
Je werk speelt daarbij een rol.
Je kunt zelf aan de slag om minder stress te ervaren.
Stress is een mogelijk aandachtspunt voor je.
Je kunt zelf aan de slag om minder stress te ervaren.

Depressie

Je stemming is meestal goed.
Je stemming is meestal goed. Wel was je ooit een periode depressief.
Bij sommige mensen komt een depressie vaker terug.
Ze zijn daar kwetsbaar voor.
Misschien geldt dit ook voor jou.
Je kunt leren hoe je depressieve klachten in de toekomst kunt voorkomen.
Je stemming is de laatste twee weken vaak goed, maar soms heb je ook sombere buien.
Je kunt leren hoe je depressieve klachten in de toekomst kunt voorkomen.
Je stemming is de laatste twee weken vaak goed.
Maar het kan nog beter.
Ooit was je een periode depressief. Sommige mensen zijn kwetsbaar voor depressies waardoor depressieve periodes vaker voorkomen.

Geldt dit ook voor jou?
Je kunt leren hoe je depressieve klachten kunt voorkomen.
Je stemming is niet altijd goed.
Dat kan soms gebeuren, en misschien is het ook weer snel voorbij.
Maar misschien wil je leren wat je zélf kunt doen om je prettiger te voelen.
Je stemming is niet zo goed.
Misschien belemmert dit je in je dagelijkse bezigheden.
Heb je veel last van je stemmingsklachten, raadpleeg dan je huisarts.
Je stemming is verre van goed. Dit kan je erg in de weg zitten en je leven zwaar maken. Vooral als dit al enige tijd duurt.
Het is belangrijk hier niet alleen mee te blijven zitten.
Wij adviseren je daarom je huisarts te raadplegen.

Paniek

Je hebt geen last van angstaanvallen.
Je hebt last gehad van hevige angst.
Maar je had geen lichamelijke verschijnselen zoals zweten, trillen duizelingen of een bonzend hart.
Dus waarschijnlijk was dit geen paniekaanval.
Angst kan verminderen, o.a. door een betere balans tussen spanning en ontspanning.
Daarmee kun je zelf aan de slag.
Heb je toch meer hulp nodig, raadpleeg dan een huisarts.
Je hebt één of meer (hevige) angstaanvallen gehad.
Gezien de lichamelijke verschijnselen, had je waarschijnlijk een paniekaanval.
Het is verstandig om je huisarts te raadplegen.

Drankgebruik

Je drinkt geen alcoholhoudende dranken.
Alcohol vormt dus geen risico voor je gezondheid.
Je drinkt wel eens alcoholhoudende dranken, maar alcohol lijkt geen risico voor je te vormen.
Je drinkt vaak en veel alcoholhoudende dranken.
Het advies is alcoholgebruik te beperken om gezondheidsschade te voorkomen.
Deze uitslag is slechts een moment opname. Om een beter beeld te krijgen van uw eventuele klachten adviseren wij u de test over twee weken nogmaals in te vullen.
* Het gemiddelde van ingevulde tests op Zelfhulpwijzer.nl.

Uitslag van de zelfhulpwijzer

Dit advies printen of als e-mail ontvangen.

Advies op basis van jouw uitslag

Gezien de ernst van je klachten, adviseren we contact op te nemen met je huisarts.

Advies op basis van jouw uitslag

Uit de vragenlijst blijkt dat je angstig bent geweest.
Angst kan verminderen, o.a. door een betere balans tussen spanning en ontspanning. Daarmee kun je zelf aan de slag.
Bekijk je mogelijkheden op de pagina over angst van het Trimbos-instituut.
Heb je toch meer hulp nodig. Raadpleeg dan je huisarts.

Advies op basis van jouw uitslag

Uit de vragenlijst blijkt dat je zeer waarschijnlijk geen klachten hebt.
Goed van je dat je toch actief op zoek bent gegaan naar mogelijkheden om ook in de toekomst lekker in je vel te zitten.

Wat nu?

Help een vriend(in) of familielid. deze Zelfhulpwijzer.

Advies: is online zelfhulp iets voor jou?

Je geeft aan dat je minder goed in staat bent zelfstandig te werken. Daarnaast heb je behoefte aan persoonlijk contact. We willen je daarom aanraden een afspraak te maken met je huisarts. Hij/zij kan je adviseren over een geschikte vorm van hulpverlening.
Mocht je toch online zelfhulp overwegen, dan adviseren we op basis van je testuitslag om de cursus te volgen.

Advies: is online zelfhulp iets voor jou?

Je geeft aan dat je minder goed in staat bent zelfstandig te werken. Persoonlijk contact met een therapeut is voor jou echter geen vereiste.
Een online zelfhulpcursus kan daarom voor jou geschikt zijn. Je moet je er dan wel toe zetten regelmatig een oefening te doen. Indien je dit niet ziet zitten raden we je aan om een afspraak te maken met je huisarts. Hij/zij kan je adviseren over een geschikte vorm van hulpverlening.
Op basis van je testuitslag, adviseren we om de cursus te volgen.

Advies: is online zelfhulp iets voor jou?

Je geeft aan dat je goed in staat bent zelfstandig te werken. Wel vind je persoonlijk contact met een therapeut belangrijk. We raden je daarom aan om een afspraak te amekn met je huisarts. Hij/zij kan je adviseren over een geschikte vorm van hulpverlening.
Mocht je toch online zelfhulp overwegen, dan adviseren we op basis van je testuitslag de cursus te volgen.

Advies: online zelfhulp is iets voor jou!

Je geeft aan dat je goed in staat bent zelfstandig te werken. Daarnaast is persoonlijk contact met een therapeut geen vereist voor jou.
Online zelfhulp lijkt daarmee voor jou een geschikte en laagdrempelige manier om je klachten te verminderen.
Op basis van je testuitslag, adviseren we om de cursus te volgen.
Screenshot Kleurjeleven.nl

Over Kleurjeleven.nl

Kleurjeleven.nl is een online zelfhulpcursus ontwikkeld door psychologen van het Trimbos-instituut.
Kleurjeleven.nl biedt oefeningen, tips en voorbeelden die je helpen je sombere gevoel aan te pakken.
Screenshot Diabetergestemd.nl

Over Diabetergestemd.nl

Diabetergestemd.nl is een internetcursus die mensen met diabetes helpt sterker te staan in het leven en beter om te gaan met de gevolgen van diabetes.
  • Volg in eigen tempo 8 lessen via internet
  • Persoonlijke coach begeleidt op afstand
Screenshot Psyfit.nl

Over Psyfit.nl

Met Psyfit.nl kun je zelfstandig via internet je geluk trainen.
Psyfit biedt oefeningen, tips en video's gebaseerd op positieve psychologie versterken je mentale fitheid.
Psyfit heeft een forum waarin Psyfit deelnemers zelf hun ervaringen kunnen delen, elkaar tips geven en over hun eigen situatie kunnen schrijven.
Screenshot Minderdrinken.nl

Over Minderdrinken.nl

MinderDrinken is een 6-weekse cursus voor volwassenen die zelfstandig hun alcoholgebruik willen minderen of willen stoppen met drinken.
Minderdrinken.nl biedt hulp bij:
  • het nadenken over je drankgebruik
  • het besluiten om al dan niet iets aan je gebruik te veranderen
  • het stellen van je doelen
  • het volhouden van minder drinken of stoppen
  • het omgaan met terugval in je oude drinkpatroon

Wanneer je, wellicht na overleg met je huisarts, toch overweegt om een online cursus te volgen, kun je denken aan:

Deze online zelfhulpcursussen kun je ook overwegen:

Deze online zelfhulpcursus kun je ook overwegen:

Deze online zelfhulpcursus zou je ook kunnen overwegen om mentaal fit te blijven:

Deze online zelfhulpcursus zou je kunnen overwegen om mentaal fit te blijven:

Screenshot Kleurjeleven.nl

Kleurjeleven.nl

Kleurjeleven.nl biedt oefeningen, tips en voorbeelden die je helpen je sombere gevoel aan te pakken.
Screenshot Diabetergestemd.nl

Diabetergestemd.nl

Diabetergestemd.nl is een online zelfhulpcursus voor volwassenen met diabetes (type 1 en 2) om zelfstandig somberheid te verminderen.
Screenshot Psyfit.nl

Psyfit.nl: versterk je mentale fitheid.

Psyfit.nl is een online progamma met oefeningen, tests en tips die je mentale fitheid versterken.
Screenshot Minderdrinken.nl

Minderdrinken.nl

MinderDrinken is een 6-weekse cursus voor volwassenen die zelfstandig hun alcoholgebruik willen minderen of willen stoppen met drinken.
Screenshot Drinktest.nl

Drinktest.nl

Drinktest.nl is een korte, anonieme test om erachter te komen of jouw drinkgedrag een risico is voor jouw gezondheid. Na het invullen van de test krijg je een persoonlijk advies. De adviezen zijn gebaseerd op de huidige wetenschap en geschreven door deskundigen op het gebied van alcoholpreventie en hulpverlening.
  • Ontwikkeld door het Trimbos-instituut en wordt momenteel onderzocht;
  • Anoniem en vrijblijvend in te vullen

Veelgestelde vragen over zelfhulpcursussen.

Q:
Zijn dit alle online zelfhulpcursussen?
A:
Nee, er zijn veel meer online zelfhulpcursussen. Zelfhulpwijzer toont alleen cursussen die zijn ontwikkeld door het Trimbos-instituut en bewezen effectief zijn.
Q:
Kan ik anoniem blijven?
A:
Ja, je kunt anoniem deelnemen aan de online zelfhulpcurssen.
Q:
Hoe effectief is zo'n online zelfhulpcursus?
A:
De online cursussen zijn een bewezen effectieve methode om somberheid te verminderen of te verhelpen. De online cursussen zijn ontwikkel door Trimbos-instituut en blijken effectief onder volwassenen (onderzoek Vrije Universiteit Amsterdam en Universiteit Maastricht) en 50-plussers (onderzoek Universiteit van Tilburg). Er is een certificering door het Centrum voor Gezond Leven van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en het Nederlands Jeugd Instituut.
Ga naar Kleurjeleven.nl Ga naar Diabetergestemd.nl Ga naar Psyfit.nl Ga naar Minderdrinken.nl

Uitslag van de zelftest

Dit advies printen of als e-mail ontvangen.

Advies op basis van jouw uitslag

Gezien de aard van je klachten, adviseren we om contact op te nemen met de bedrijfsarts. De contactgegevens van je bedrijfsarts kun je vinden op de intranetpagina van je eigen (zorg)bedrijf.

Advies op basis van jouw uitslag

Online zelfhulp is iets voor jou! Uit de test blijkt dat je last hebt van stress die te maken heeft met je werk. Volg de cursus Sterkopjewerk.nl om zelfstandig te werken aan je mentale fitheid op het werk.

Over Sterkopjewerk.nl:

Screenshot Sterkopjewerk.nl
Sterkopjewerk.nl biedt oefeningen, tips en video's die gebaseerd zijn op cognitieve gedragstherapie. Sterkopjewerk.nl bestaat uit acht modules en je volgt één module per week. De modules die aan bod komen zijn:
  • Signalen en vaardigheden
  • Oorzaak van ongezonde stress en aanpak ervan
  • Energiebeheer en de invloed van je gedachten
  • Anders denken en omgaan met piekeren
  • Opkomen voor jezelf
  • Sociale steun
  • Omgaan met meningsverschillen en conflicten
  • De toekomst
Sterkopjewerk.nl is ontwikkeld door het Trimbos-instituut.

Advies op basis van jouw uitslag

Uit de test blijkt dat je problemen ervaart die niet direct te maken hebben met stress binnen je werksituatie. De bedrijfsarts kan je onder andere helpen met klachten op het gebied van somberheid, angst of problematisch alcoholgebruik. Je zou er goed aan doen om contact met hem/haar op te nemen. De contactgegevens van je bedrijfsarts kun je vinden op de intranetpagina van je eigen (zorg)bedrijf.
Mocht je redenen hebben om niet naar de bedrijfsarts te gaan en toch te willen werken aan je mentale fitheid, dan kun je Psyfit.nl gaan volgen.

Over Psyfit.nl

Screenshot Psyfit.nl
Met Psyfit.nl kun je zelfstandig via internet kennismaken met oefeningen, tips en video's die gebaseerd zijn op positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie en mindfulness. Psyfit.nl is ontwikkeld voor iedereen die wil werken aan zijn/haar mentale fitheid. Net zoals je naar de sportschool gaat om je lichaam in conditie te houden, kun je (zonder dat je klachten hebt) Psyfit.nl volgen om mentaal fit te blijven.

Advies op basis van jouw uitslag

Uit de test blijkt dat je problemen ervaart die te maken hebben met stress binnen je werksituatie, maar dat er ook andere factoren een rol spelen, bijvoorbeeld sombere gevoelens en/of problematisch alcoholgebruik. Je zou voor jezelf eens na kunnen gaan wat voor jou het beste zou zijn om aan te gaan werken.
De bedrijfsarts kan je ondersteunen op het gebied van somberheidsgevoelens en/of problematisch alcoholgebruik. Je zou er goed aan doen om contact met hem/haar op te nemen. De contactgegevens van je bedrijfsarts kun je vinden op de intranetpagina van je eigen (zorg)bedrijf.
Mocht je redenen hebben om niet naar de bedrijfsarts te gaan maar wel willen werken aan het verminderen van stress op je werk, dan kun je Sterkopjewerk.nl gaan volgen.

Over Sterkopjewerk.nl:

Screenshot Sterkopjewerk.nl
Sterkopjewerk.nl biedt oefeningen, tips en video's die gebaseerd zijn op cognitieve gedragstherapie. Sterkopjewerk.nl bestaat uit acht modules en je volgt één module per week. De modules die aan bod komen zijn:
  • Signalen en vaardigheden
  • Oorzaak van ongezonde stress en aanpak ervan
  • Energiebeheer en de invloed van je gedachten
  • Anders denken en omgaan met piekeren
  • Opkomen voor jezelf
  • Sociale steun
  • Omgaan met meningsverschillen en conflicten
  • De toekomst
Sterkopjewerk.nl is ontwikkeld door het Trimbos-instituut.

Advies op basis van jouw uitslag

Uit de test blijkt dat je problemen ervaart die misschien te maken hebben met stress binnen je werksituatie maar dat online hulp voor jou geen geschikte ondersteuning is.
De bedrijfsarts kan je onder andere helpen met klachten op het gebied van somberheid, angst of problematisch alcoholgebruik. Je zou er goed aan doen om contact met hem/haar op te nemen. De contactgegevens van je bedrijfsarts kun je vinden op de intranetpagina van je eigen (zorg)bedrijf.

Advies op basis van jouw uitslag

Uit de vragenlijst blijkt dat je zeer waarschijnlijk geen klachten hebt. Goed van je dat je toch actief op zoek bent gegaan naar mogelijkheden om ook in de toekomst lekker in je vel te zitten. Omdat uit de vragenlijst blijkt dat een online cursus voor jou geschikt is, kun je overwegen om Psyfit.nl te gaan volgen.

Over Psyfit.nl

Screenshot Psyfit.nl
Met Psyfit.nl kun je zelfstandig via internet kennismaken met oefeningen, tips en video's die gebaseerd zijn op positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie en mindfulness. Psyfit.nl is ontwikkeld voor iedereen die wil werken aan zijn/haar mentale fitheid. Net zoals je naar de sportschool gaat om je lichaam in conditie te houden, kun je (zonder dat je klachten hebt) Psyfit.nl volgen om mentaal fit te blijven.

Advies op basis van jouw uitslag

Uit de vragenlijst blijkt dat je zeer waarschijnlijk geen klachten hebt. Goed van je dat je toch actief op zoek bent gegaan naar mogelijkheden om ook in de toekomst lekker in je vel te zitten. Online kunnen we je momenteel echter niets aanbieden.

Advies op basis van jouw uitslag

Uit de test blijkt dat u regelmatig tot vaak drinkt. Volg de cursus Minderdrinken.nl om zelfstandig uw alcoholgebruik in kaart te brengen en een plan van aanpak samen te stellen om uw drinkgedrag te minderen.

Over Minderdrinken.nl

Screenshot Minderdrinken.nl
MinderDrinken is een 6-weekse cursus voor volwassenen die zelfstandig hun alcoholgebruik willen minderen of willen stoppen met drinken.
Minderdrinken.nl biedt hulp bij:
  • het nadenken over je drankgebruik
  • het besluiten om al dan niet iets aan je gebruik te veranderen
  • het stellen van je doelen
  • het volhouden van minder drinken of stoppen
  • het omgaan met terugval in je oude drinkpatroon

Goed om te weten

De test is gebaseerd op wetenschappelijke vragenlijsten en geeft een indicatie.
Deze test is gebaseerd op vragenlijsten die artsen en psychologen gebruiken en geeft een indicatie van eventuele problemen.
De test is volledig anoniem, er worden geen persoonlijke gegevens van je opgeslagen.

Iets over jezelf

Eerst volgen enkele algemene vragen:

Ik ben een:
Mijn leeftijd is:
Nog niet alle antwoorden zijn ingevuld. Vul de resterende antwoorden in en klik op "Volgende".
Sorry, de Zelfhulpwijzer is ontwikkeld voor mensen vanaf 18 jaar. We kunnen je dus niet goed op weg helpen. We raden je aan om naar je huisarts te gaan. Huisartsen worden namelijk getraind om je verder op weg te helpen wanneer je niet 100% lekker in je vel zit.
Je hebt vermoedelijk je leeftijd niet juist ingevuld. Verbeter je leeftijd. Is je leeftijd wel correct? Neem dan contact met ons op.

Stress

Afgelopen week...

Had ik last van piekeren.
Had ik last van lusteloosheid.
Voelde ik me gespannen.
Nog niet alle antwoorden zijn ingevuld. Vul de resterende antwoorden in en klik op "Volgende".

Stress

Hebben de verschijnselen (piekeren, lusteloosheid of gespannenheid) te maken met stress vanwege je werk?
Nog niet alle antwoorden zijn ingevuld. Vul de resterende antwoorden in en klik op "Volgende".

Depressie

Afgelopen twee weken...

Heb ik weinig interesse of plezier gehad in activiteiten.
Voelde ik me neerslachtig, depressief of hopeloos.
Nog niet alle antwoorden zijn ingevuld. Vul de resterende antwoorden in en klik op "Volgende".

Depressie

Afgelopen twee weken...

Had ik moeite met inslapen, doorslapen of sliep ik teveel.
Voelde ik me moe of had ik gebrek aan energie.
Had ik weinig eetlust of overmatig eten.
Nog niet alle antwoorden zijn ingevuld. Vul de resterende antwoorden in en klik op "Volgende".

Depressie

Afgelopen twee weken...

Had ik een slecht gevoel over mezelf, het gevoel dat ik een mislukkeling ben en/of het gevoel dat ik mezelf of mijn omgeving teleurgesteld heb.
Had ik problemen om me te concentreren, bijvoorbeeld om de krant te lezen of om tv te kijken.
Bewoog of sprak ik langzaam, zodanig dat het anderen zou kunnen opvallen. Of het tegenovergestelde: ik was zo zenuwachtig of rusteloos dat ik veel meer bewoog dan gewoonlijk.
Nog niet alle antwoorden zijn ingevuld. Vul de resterende antwoorden in en klik op "Volgende".

Depressie

Ben je ooit tenminste 2 weken voortdurend depressief geweest?
Nog niet alle antwoorden zijn ingevuld. Vul de resterende antwoorden in en klik op "Volgende".

Depressie

Heb je diabetes?
Nog niet alle antwoorden zijn ingevuld. Vul de resterende antwoorden in en klik op "Volgende".

Paniek

Heb je in de afgelopen 4 weken een angstaanval gehad — plotseling angst of paniek gevoeld?
Nog niet alle antwoorden zijn ingevuld. Vul de resterende antwoorden in en klik op "Volgende".

Paniek

Over mijn aangstaanvallen...

Ik heb al eerder angstaanvallen gehad, dan in de afgelopen vier weken.
Sommige van deze aanvallen doen zich soms plotseling en overwacht voor (dat wil zeggen: in situaties waarin ik niet verwacht zenuwachtig of niet op mijn gemak te zijn).
Ik heb erg last van deze aanvallen of ik maak me zorgen over een mogelijke nieuwe aanval in de toekomst.
Tijdens mijn laatste ernstige angstaanval had ik verschijnselen zoals kortademigheid, zweten, een bonzend of snel kloppend hart, duizeligheid, tintelingen of gevoelloosheid, misselijkheid of was mijn maag van streek.
Nog niet alle antwoorden zijn ingevuld. Vul de resterende antwoorden in en klik op "Volgende".

Alcohol

Hoe vaak drink je alcoholhoudende drank?
Nog niet alle antwoorden zijn ingevuld. Vul de resterende antwoorden in en klik op "Volgende".

Alcohol

Als je drinkt, hoeveel glazen alcohol drink je dan gemiddeld?
Hoe vaak drink je per gelegenheid 6 glazen of meer?
Nog niet alle antwoorden zijn ingevuld. Vul de resterende antwoorden in en klik op "Volgende".

Online zelfhulp

Laatste vragen

Ik heb moeite zelfstandig oefeningen uit te voeren, zoals bijvoorbeeld het bijhouden van een dagboek. Ik heb daarom iemand nodig die mij continu aanspoort en controleert.
Wanneer ik aan de slag zou gaan om me beter te voelen, is een regelmatig bezoek bij een therapeut een vereiste.
Hoe heb je Zelfhulpwijzer.nl ontdekt?
Nog niet alle antwoorden zijn ingevuld. Vul de resterende antwoorden in en klik op "Volgende".